Higher-Education Research

During my time at Institut für Hochschulforschung Halle-Wittenberg, I was a member of various teams in higher-education research (2012 to 2014). For many people, that needs explaining; it's basically empirical research about tertiary education institutions such as colleges and universities.

One of the papers I co-authored in this area has philosophical aspects (Gillessen/Pasternack 2013). Besides that, it investigates the various kinds of beneficial effects that institutions of the social sciences and the humanities (e.g. philosophy departments) have on their host regions.

Other contributions dealt with university financing and gender effects of social processes of professionalization. What I (co-) authored and co-edited at the time can be found below.

In 2014, I turned back to doing philosophy—with a deeply changed perspective on the environments I would be doing it in. 

 

Publications

Gillessen, Jens/Maue, Isabell (eds.) (2014): Knowledge Europe. EU-Strukturfondsfinanzierung für wissenschaftliche Einrichtungen. Unter Mitarbeit von Bernhard von Wendland und Peer Pasternack. HoF-Handreichungen 5, Beiheft zu “die hochschule”. 131 pp.

Gillessen, Jens/Peer Pasternack (2014): "Problemstellung". In: Knowledge Europe, pp. 5-10.

Gillessen, Jens/Maue, Isabell (2014): "Aktuelle Entwicklungen hinsichtlich der EU-Förderperiode 2014-2020". In: Knowledge Europe, pp. 10-27.

Gillessen, Jens (2014): "Finanzieller Eigenanteil". In: Knowledge Europe, pp. 28-38.

Gillessen, Jens/Wendland, Bernhard von (2014): "Staatliche Beihilfe – Verbot und Verbotsausnahmen". In: Knowledge Europe, pp. 57–100.

Gillessen, Jens/Maue, Isabell/Pasternack, Peer (2014): "Resümee: Strukturfonds und wissenschaftliche Einrichtungen". In: Knowledge Europe, pp. 101-110.

Gillessen, Jens/Maue, Isabell (2014): "EU-Strukturfonds und wissenschaftliche Einrichtungen. Regionale Finanzierungschancen und -hindernisse". In: Peer Pasternack (ed.), Wissensregion Sachsen-Anhalt. Hochschule, Bildung und Wissenschaft: Die Expertisen aus Wittenberg, Akademische Verlagsanstalt, Leipzig 2014, pp. 158-163.

Gillessen, Jens/Pasternack, Peer (2014): "Regionale Relevanz? Geistes- und Sozialwissenschaften in demografisch herausgeforderten Regionen". In: Das Hochschulwesen. Forum für Hochschulforschung, -praxis und -politik (HSW) 62 (1+2), pp. 40-47.

Gillessen, Jens/Pasternack, Peer (2013): Zweckfrei nützlich. Wie die Geistes- und Sozialwissenschaften regional wirksam werden. Fallstudie Sachsen-Anhalt (HoF-Arbeitsberichte 3'13), Halle/Wittenberg, 124 pp.

Gillessen, Jens/Keil, Johannes/Pasternack, Peer (eds.) (2013): "Professionalisierungsprozesse und Geschlecht". In: die hochschule 2013 (1).

Gillessen, Jens/Keil, Johannes/Pasternack, Peer (2013): "Professionalisierungs­prozesse und Geschlecht. Zur Einleitung". In: die hochschule 2013 (1), pp. 6-18. 

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